“Hinned kell abban, amit csinálsz” – interjú a Protonica tagjaival

Aktuális / Hírek

A március 19-ei Spring Celebration bulin vendégünk lesz a méltán népszerű Protonica, vagyis Piet Kaempfer és Ralf Dietze duója. Ez alkalomból faggattuk őket utazásaikról, zeneszerzésről, és a közel- és távolabbi múlt meghatározó élményeiről.

– Igen sokat utaztatok az elmúlt néhány hónapban: megjártátok Indiát, Ausztráliát… Meséljetek kicsit, milyen volt az út? Mik voltak a legjobb pillanatok, a legszebb helyek, ahol jártatok?

Ralf: Az Indiában és Ausztráliában töltött idő valami fantasztikus volt! Nagyon különböző a két ország. Az indiai progresszív trance szcéna kicsi, de egyre terebélyesedő közösség, a bulik pedig többnyire hotelek klubjaiban szerveződnek. A szabadidőmben Sivana-val (Napsyndrome) ellátogattam Pondicherry-be és Bharattal (StarLab) megnéztem a Taj Mahalt. Ez a két kirándulás volt a legnagyobb élmény Indiában. Ausztrália rövid kiruccanás volt a számomra: rengeteg elképesztő természetközeli hely van ott. Viszont az ott töltött idő nagy részét a Rainbow Serpent Fesztivál területén töltöttem, az Iboga Records-os barátaimmal. Az ausztrál partiközönség nagyon nyitott a különféle zenei műfajokra. Az egyik színpadon progresszív trance és psytrance szól, míg a másikon techno, house és más műfajok. Összességében nagyon kedves és színes társaságnak tartom az ittenieket, akik mindig kaphatóak a szórakozásra. Sokan őrületes jelmezekben járnak. Ausztrália mindig jó úti cél.

  – Februárban kijött új EP-tek is, a Reactor. Út közben is tudtok időt szánni a zeneszerzésre, vagy teljesen elkülönítitek a kreatív és az utazós időszakokat?1013336_10153433163628511_3450439448616189212_n

– Piet: Amikor úton vagyunk, szinte egyáltalán nem is foglalkozunk ezzel. Hét közben viszont általában a stúdióban vagyok. Meg kell találnod a módját, hogy időt tudj szakítani a stúdiózásra, mert egyébként DJ-ként az egész éved az utazásról szól.

– Hogyan kooperáltok, amikor új zenét írtok? Különböző feladatleosztás van?

– Piet: Mostanában a legtöbb számot külön-külön készítjük, majd véglegesítjük az elképzeléseinket. Meghallgatjuk, mit alkotott a másik és visszajelzést, tanácsot adunk, min lenne érdemes módosítani, mi az, ami jó. Amikor egyikőnk megakad egy számon, a másik kisegíti, majd újabb ötleteket lehet kipróbálni. Így elég különböző számok tudnak születni és váratlan végeredményekre lehet jutni, ami izgalmassá teszi szerintem a zenét.

– Szereztetek zenei előképzettséget? Van olyan hangszer, amit elsajátítottatok?

– Ralf: Én Berlinben sound designt tanultam. Időről időre szeretek didgeridoo-n játszani.

– Piet: Gyerekként megtanultam az alapokat zongorán. Tinédzserként az érdeklődésem inkább a szintetizátorok programozása felé mozdult, ahelyett, hogy csak fekete-fehér billentyűkön játsszak egy zongorán. Mindig is magával ragadott az elektronikus zene lehetségesen végtelen hang-univerzumának a felfedezése. Minden, amit a sound designról és a zenekészítésről tudok, magamtól tanultam. Tulajdonképp elég sok mindent meg tudsz tanulni kézikönyvek olvasása, vagy tutorialok nézése által. Nagyon megkönnyíti a dolgod, ha ismered az eszközeidet. Manapság annyi választási lehetőséged van a zenekészítést illetően, hogy jó, ha csak néhány eszközre koncentrálsz, amivel kényelmesen tudsz dolgozni.

– Mikor fogant meg először bennetek a zenekészítés gondolata?

– Ralf: Olyan 1997 körül… Ekkor vettem meg az első szintetizátoromat, egy Yamaha CS1X-et.

– Piet: A zene az első zongoraóráimtól kezdve elkísér. Hogy zenét írjak, inkább természetes folyamat volt a számomra, nem pedig egy bizonyos gondolat, ami egyszer csak a fejembe ékelődött. Amikor ki vagy éhezve a zenére, meg fogod tenni a következő lépést, és veszel egy szintetizátort vagy sequencert. Fogod magad, és csak úgy megteszed. 13 Protonica

– Mondjatok pár zenészt, zeneszámot, albumot, ami a legnagyobb hatással volt rátok. (Legyen szó psy-ról vagy nem psy-ról.) Milyen zenére nőttetek fel?

– Piet: Tinédzserként a Prodigy első két albuma és pár zavarba ejtő Euro Dance és Trance szám volt, ami a legmeghatározóbb volt a számomra. A múlt évezred utolsó napjaiban meghallottam Atmos “The Only Process” című számát egy közrádió adásán. Teljesen eldobtam tőle az agyam és ez így is maradt évekig. Na és persze Cosma összes albuma. A független vagy pop vonalon jelenleg a Moderat az, amiről egyszerűen nem tudok lekattanni. Idén megjelenik egy új lemezük.

– Ralf: Régi szintis zenére nőttem fel, pl. Klaus Schulze, hip hop, techno, stb. Liquid Soul, Pascal FEOS, Emmanuel Top és Pete Namlook pedig olyan fellépők, akiket mind nagyon kedvelek.

– Hogyan fogadta a családotok, rokonaitok, barátaitok, stb., amikor előhozakodtatok az elektronikus zenekészítés / DJ-zés ötletével?

– Piet: A családom összességében nagyon támogató volt az ötletemet illetően, hogy teljes állásban producer szeretnék lenni. Még amikor az egyetemi tanulmányaimat is abbahagytam miatta, akkor is meglepően nyugodtak voltak és bíztak benne, hogy meg fogom találni a saját utam. Nagy előny számomra élvezni ezt a bizalmat, de egy kisebb nyomást is jelent, mivel mindig bizonyítanom kell, hogy jól csinálom.

– Ralf: Én nem mondtam semmit anyámnak, apámnak vagy a barátaimnak. Csak elkezdtem!

– Januárban megosztottatok egy képet egy promó kazival, amit egy szervező részére készítettetek. Mennyire volt nehéz a kezdetekben felkelteni a szervezők, promóterek és kiadó menedzserek figyelmét?12646964_10153405486863511_1794503827749056193_n

–  Ralf: Nem volt könnyű az elején. Akkor még nem volt mp3, zene streaming és CD írás. A bakelitmixeimet kazettaszalagra vettem fel és lemásoltam párszor, mindegyiket különféle, saját készítésű borítóval. A promó kazikat elküldtem nevesebb promótereknek, egy kérelem és egy kis bemutatkozó levél kíséretében. Emlékszem, négy DJ mix után, amik évente jöttek ki, megkaptam az első meghívásomat, hogy játsszak egy nagy fesztiválon.

– Piet: Vicces sztori, annak idején elküldtem Ralfnak egy DJ mixet és néhány saját szerzeményű dalt. Futott egy rádióműsora és meghívott játszani rajta. Tulajdonképp így született meg a projektünk és kezdődött a közös munkánk.

– Szerintetek mi a siker titka? Van bármiféle recept arra, hogy felfedezzenek a szcénát mozgató nevek? Van valamilyen tanácsotok a kezdő, feltörekvő művészek számára?

– Piet: A folyamatos és kemény munka valószínűleg a leglényegesebb kulcs a sikerhez. Nagyon kevesen vannak azok, akik szerencséjüknek köszönhetően tartósan sikeresek tudnak maradni. Hinned kell abban, amit csinálsz, különben nem fogod uralni a bukásokat sem, ami sajnos szerves része a sikernek.

– Ralf: Maradj önmagad!

www.protonica.de
www.facebook.com/protonica.de
www.soundcloud.com/protonica

cover_01_Protonica

Leave a Reply